Madplaner er en god løsning også til et vægttab

Normalt laver jeg madplaner hver uge, men de sidste uger inden Påske fik jeg det ikke gjort.

Måske fordi jeg havde glemt alle fordelene ved madplaner, men tro mig, de står nu i frisk erindring. Derfor vil jeg dele dem herinde i dag.

Først vil jeg lige skrive lidt om hvilke principper jeg benytter når madplanen laves.

Principperne for vores madplaner:

  • vi har en ugentlig rugbrøds- og restedag. Dels for at mindske madspildet i vores husstand og dels af praktiske årsager, fordi vi har en ugedag hvor sport falder sammen og kalenderen derfor er lidt kokset.
  • vi har en farsdag
  • en kylling/kalkun dag
  • en hurtig dag, som gerne består af noget grønt med en eller anden form for kød i wok/pande.
  • en vegetardag som kan være suppe, grød, æggekage/omelet eller noget helt andet uden kød.
  • fredag er som regel en “hyggedag” hvor vi ofte får det vi kalder café mad. Det kunne være en eller anden form for burger, mexicansk, pariserbøf eller noget i den stil.
  • lørdag bliver der typisk kredset lidt mere om maden, det kan være en sted eller noget vi har talt om kunne være lækkert. Lørdag er altså noget mere fri end de resterende dage.

Til alle måltider serveres der en eller anden for grønsager, alt afhængig af årstiden og hvad der passer til den mad vi spiser. Vi prøver at variere så ofte som muligt, både i hvad vi laver, men også om det er en kold eller varm salat.

Selvfølgelig er hver uge ikke ens, men vanens magt har bestemt sit at sige. I kender det sikkert, det med, at man har de samme 10-12 retter man veksler i mellem?

De fungerer, fordi man kan lave dem i søvne, børnene spiser maden og måske har man de fleste ingredienser hjemme som standard, så det kræver heller ikke det store at købe ind.

Fordelene ved at lave en madplan for 1 uge eller mere ad gangen er:

  1. økonomisk besparelse, indkøbene bliver meget strukturerede da indkøbssedlen til ugen laves sammen med madplanen.
  2. når man i ro og mag laver madplanen bliver den absolut sundere end de impuls beslutninger man får taget sidst på eftermiddagen og halv sulten.
  3. mere overskud til de sjove ting, da man ikke skal tænke på hvad aftensmaden skal bestå af.
  4. man undgår madspil, da madplaner er strukturerede og sammensat så maden udnyttes bedst muligt. Man kan planlægge med rester fra aftensmåltidet til enten madpakker eller som en bestanddel af næste dags aftensmad.
  5. i forhold til et vægttab er madplaner virkelig smarte fordi du undgår impuls beslutninger. Din hoved er gearet til at du ved hvad du skal spise og det kan den finde ud af. Det kan nemt blive en kalorie udfordring, når dagens måltider ikke er planlagte og velovervejede.

Her i huset er det min pligt at lave madplanen med tilhørende indkøbsseddel, så sørger min mand for at købe ind. Det er han nemlig så meget hurtige til, end jeg er.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *