3 gode råd til en december med nydelse og nærvær

Lige så kærlig og glædelig december kan være, lige så udfordrende kan den også være.

Ret enkelt kan december blive mere nærværende og selvkærlig.

Mine december erfaringer 

For mig helt personligt, har jeg haft virkelig mange december måneder gennem mit 40 årige liv, hvor “burde” og “skal” har fyldt alt for meget.

Ikke på grund af andres forventninger, men på grund af mine egne forventninger, og ikke mindst på grund af den pæne pige, som i mange år, var min faste makker,

Fordi jeg har haft så forfærdelig travlt med, at gøre alt hvad jeg tænkte, jeg burde og skulle, for at det kunne blive en god december og højtid.

Har det i december været helt sikkert, at jeg fik et par dage med enten diarré, opkast, feber, ondt i halsen eller anden sygdom, som smed mig i seng. 

Men værst af alt, har de høje krav, også bevirket at jeg slet ikke kunne være tilstede i de ting jeg foretog mig. Nærværet har i den grad været udelukket.

Fordi jeg simpelthen har været tappet for energi.

Det er en skam. Heldigvis er det ikke sådan længere, og det behøver det heller ikke være for dig, læs meget gerne med om mine små tips, kan bringe mere nydelse ind i din december.

1. gode råd til en december med nydelse

Alle familier har lige præcis deres helt egne december og jule traditioner. Spørg dig selv, hvilke traditioner du har fordi de altid har været der, og hvilke du virkelig holder af. Skil dig af med dem som ikke virker for dig og din families situation her og nu. 

Inden du panikken helt, så er det ikke for altid du skiller dig af med en enkelt eller 2 traditioner, det er bare i år. Næste år kan det være, traditonen passer rigtig godt ind igen.

2. gode råd til en december med nydelse

Skab overblik. Tøm hovedet for de ting, som ikke er nødvendige at huske på. Ved at skrive ned, hvad du skal huske.

Jeg selv bruger en notesbog til formålet, det er virkelig helt genialt, og er med til at frigøre energi til nærvær.

I min notesbog skriver jeg følgende lister:

  • julegaver
  • julegavebudget
  • indkøb til juleaften
  • menu til julearrangementer

3. gode råd til en december med nydelse

Sørg for at tage dig tid til dig, læs en god bog, tag et fodbad, løb en tur, se en julefilm eller noget helt andet. Bare det nærer dig, så du samler energi til dig selv.

Det var mine 3 gode jule og december råd, jeg håber de kan bidrage til, at du tænker over din december og julen, og danner nogle gode rammer for dig selv og dem du holder af.

Så I kan nyde hinanden og julen med nærvær.

Hvis du har et godt råd, så skriv endelig en kommentar, så andre kan få gavn af din erfaring.

Rigtig dejlig december til dig og dine.

Kærligst, Rikke


Den nødvendige balance i din hverdag

Har du en hverdag der har den nødvendige balance, for at du kan mærke dig selv?

Jeg taler og skriver så meget om, at finde balance i dig selv og i hverdagen. Det kan måske virke på dig, som om jeg lever et liv med langsomme bevægelser og uden mennekser og indhold.

Sådan er virkeligheden ikke.

Det er heller ikke min intention, jeg er bange for, at jeg ville kede mig forfærdeligt.

Hverdag med livsglæde

Dét, jeg hver dag prøver på, er at finde ind i lige netop det hjerteslag jeg mærker. Med det mener jeg, at jeg hver eneste dag, forsøger at lytte til mig selv.

  • Mærker om jeg har lyst til at se mennesker eller være selv
  • Mærker om jeg har brug for bevægelse eller bare at sidde stille
  • Mærker om jeg har brug for at høre musik eller ingen lyd

Pligter kontra ro

Præcis som du, har jeg også pligter der skal passes. Det er der absolut intet glat med, uanset om pligten er at passe jobbet, køre børnene til fodboldkamp eller at stryge.

Det handler om, at der også er tid, hvor du kan nøjes med at mærke dit hjerteslag og gøre lige præcis hvad du har lyst til.

Måske er det at sidde helt stille og glo på træerne blæser!

Du har måske været på arbejde i 8 timer, og har haft rigtig travlt. Måske med mange telefoner eller mennesker, der havde brug for din hjælp og din omsorg.

Så er det altså helt okay, at tiden er kommet til at lytte til dig selv.

Jeg har virkelig lært på den hårde måde, og af flere omgange, at det er helt essentielt med balance i hverdagen.

Efter travlhed kommer ro

Når jeg har mine travle perioder, flyver jeg igennem dem, lever højt på adrenalinen og elsker suset – præcis som inden jeg blev nedlagt af stressen.

Jeg elsker de perioder.

Nu ved jeg, at der skal være balance i mig. Derfor sørger jeg for tid, som ikke er til andet end mig. Så i min kalender, er der hver uge timer der står Rikke.

Rikke-tiden, er den tid, jeg kan sidde og glo på træerne blæser, cykle, gå, meditere, skrive, læse, danse, bade – eller hvad jeg nu har lyst til.

Balance giver plads til dig

Så kære dig, når jeg råder dig til ro i dit liv, er det ikke for at du skal sætte dig og glo, afskaffe al handling, stoppe med at se andre mennesker og glemme alt om dine drømme.

Det er netop for at skabe balance til, at du kan mærke dine drømme, mærke dig selv og dine længsler.

For at du kan finde en balance i dit liv, præcis på samme måde som yin har brug for yang.

Kærligst, Rikke

Nyder du sommeren?

Sommerferien er i fuld gang i det ganske land, det er skønt, men kan måske også udfordre…

Hvis ikke forventningerne og de individuelle behov er afstemt.

De fleste af os ser frem til sommerferien, tæller måske oven i købet ned den sidste uge.

Når ferien starter, er de voksne måske en smule flade, efter de sidste dages travlhed med at blive ferieklar, mens børnene derimod har glædet sig til tid hvor de voksne ikke skal arbejde. Men familien skal være sammen.

De voksne har også brug for at være sammen, men kunne i virkeligheden godt starte ud med en dag på solvognen.

Det giver selvsagt lidt skævheder i forventningerne.

Derfor kan det være en ret god idé, at få afstemt hvad sådan en ferie skal bruges til, også de voksne i mellem. Så alle får mulighed for at komme ned i gear og gøre det de føler et behov for.

Selvom vi prøver at være ret tydelig overfor børnene, så blev jeg noget overrasket da jeg spurgte (netop vendt hjem efter 1 uge i Holland) hvad de 3 bedste ting var på sommerferien.

Jeppe på næsten 9 år svarede nemlig uden at tøve.

  1. sommerhuset
  2. at spille UNO alle sammen
  3. at bade i søen

Det gav faktisk rigtig meget grund til eftertanke, for selvom vores Hollands program ikke var over booket af oplevelser og sightseeing. Så var der måske for lidt plads til at spille og bade?

Det bliver vi under alle omstændighederne nødt til at være mere bevidste om, på vores næste ferie.

Er du bevidst om de individuelle ferie behov der er i din familie? Jeg vil meget gerne høre hvad dine oplevelser er i kommentarfeltet.

Rigtig god dag!

Kærligst Rikke

 

 

Ændring af hjemmesiden!

Jeg er ved at ændre hjemmesidens udseende og dermed også brugervenligheden, jeg håber på din forståelse, hvis det hele roder.

Vil du bestille en tid til en BodyBliss behandling, kostvejledning eller en ansigtsbehandlende massage, så kontakt mig med sms til 22 87 90 92.

 

Hvad er en BodyBliss behandling?

BodyBliss hvad er det?

Jeg får meget tit spørgsmålet “hvad er en BodyBliss behandling?”

Det vil jeg forsøge at svare på i dette blogindlæg.

Slår man ordet bliss op, betyder det: fred, idyl, lyksalighed. Så BodyBliss er altså kropsfred/kropsidyl eller ligefrem kropslyksalighed.

Selve behandlingen er en fusionsbehandling af energi-, zonepunkter og naturligt ansigtsløft, der er specielt designet til at berolige det sensitive nervesystem og skabe balance og nærvær.

Vi kan også kalde det grounding.

Behandlingen foregår næsten udelukkende i ansigtet. Det er en meget langsom og blid behandling. Behandlingen kan deles op i  5 dele. Der vil opleves som glidende overgangfor dig som modtager.

1. aktivering af energipunkter.

Jeg aktiverer energipunkter ved at holde på de forskellige punkter. Hvert punkt relateres til forskellige følelser og mentale tilstand. Det kan være håb, indre ro, drømme og taknemmelighed. Påvirkning af punkterne sætter gang i en indre oprydning af følelser og mønstre. Samtidig kan de booste ønskværdigetilstande så du eksempelvis opnår mere ro.

2. ansigtstræk.

herefter begynder ansigtstækkende, som er blide stræk af ansigtet, der fungerer som naturlige ansigtsløft. Du vil sikkert opleve ansigtstrækkende som langsomme varme kram af ansigtet. Trækkende løsner op i muskulaturen og hjælper ansigtet til at slippe dagens ansigtsudtryk. Har du fx siddet meget bag en skærm eller har du været bekymret hele dagen, kan det ofte ses i dit ansigt. Det kan også være en god dag, der har sat sig i dit ansigt i form at små fine smile rynker.

3. aktivering af zonepunkter

næste del af behandlingen er mere aktiv, det er nemlig zonepunkter i ansigtet som aktiveres for at hjælpe kroppen til at rense ud i kroppens organer og ny energi tilføres.

4. ansigtsmassage

derefter starter en ansigtsmassage som også aktiveres zonepunkterne, desuden øger ansigtsmassagen blodgennemstrømningen til ansigtet hvilket bevirker at dit ansigt får fornyet glød.

5. afsluttende fase

sidste del af behandlingen foregår ved at hænder og fingre strækkes og masseres, desuden får ben og fødder opmærksomhed.

De fleste af mine kunder falder helt i søvn, andre døser lidt hen, nogen oplever varme/energi der spreder sig ud i hele kroppen, nogen kan opleve at se billeder på nethinde. Ingen af mine kunder har haft den samme oplevelse, ud over at komme i en tilstand af dyb indre ro.

Efter behandlingen får du mulighed for at lande efter behandlingen stille og roligt. Du kan både opleve at være meget afslappet i kroppen men også at være klar til handling. Under alle omstændigheder er det vigtigt du drikker godt med vand i de efterfølgende dage.

Som det fremgår indeholde en BodyBliss behandling mange elementer, der danner grundlag for at en BodyBliss behandling ikke behøver at indeholde det samme hver gang.

Jeg håber dette indlæg har kastet lidt klarhed over hvad en BodyBliss behandling er og hvad den kan gøre for dig.

Hvis der er noget du har brug for at vide må du endelig kontakte mig.

Solskinstanker fra Rikke

 

 

Spiser du også når du ikke er sulten, bare for selskabets skyld

Kender du det med at spise fordi du er sammen med venner og det er hyggeligt?

Jeg kender det – og arbejder med det.

Mine kostkunder kender det.

Det fylder i hverdagen, at man kan føle sig presset til at spise for selskabets og hyggens skyld. For man kan jo ikke sige “Nej tak”

Eller kan man?

Jeg mener, at man skal lære, at sige nej tak til mad når man ikke er sulten, uanset om man er overvægtig eller ej.

Det kræver, at der arbejdes med 2 vigtige ting.

  1. at du lærer din sult at kende
  2. at du dropper dit pæne jeg og siger nej tak (det gælder ikke kun mad)

En lille historie fra min egen hverdag, hvor det med at mærke sulten blev helt tydeligt, og jeg kan mærke hvor meget jeg har flyttet på mit forhold til mad.

Læs med og se om du kan genkende situationen.

Fredag morgen på kontoret, tikker en mail ind fra en venlig kollega, der har købt rundstykker til vores kaffepause.

Dejligt – tænker jeg og kan næsten dufte de varme rundstykker. Stemningen stiger lige endnu en tand, det bliver en god fredag, weekenden kalder forude og nu er der også rundstykker.

Klokken bliver lidt i 10 og jeg tøffer glad og forventningsfuld ned i kafferummet. Ned til rundstykkerne som venter.

Stemningen er god, det er fredag og alle er glade. Der snakkes og grines.

Lige der stopper jeg op og tænker, er du overhovedet sulten?

Nej, ingen form for sult. Så i stedet for at tage et rundstykke på den tallerken jeg allerede står med i hånden. Stiller jeg tallerknen fra mig og sætter mig.

Snakken går og der grines, også selvom jeg ikke er med i rundstykke fælleskabet. For jeg var jo en del af kollega fællesskabet.

Det var en virkelig god pause, fordi det blev helt tydeligt for mig, at jeg har lært at mærke min sult og jeg kan sige nej tak til at spise kun for fællesskabets skyld.

Lige i denne situation er jeg oprigtig stolt af, at jeg fik stoppet mig selv og mærket efter om sulten var der. For det er jo netop i de situationer der opstår pludseligt, at det er ekstra svært.

Som kostvejleder får jeg kunder, der gerne vil have en skræddersyet plan for hvad de skal spise og hvornår.

Det kan jeg også sagtens give.

Men jeg vil lige så gerne lære mine kunder, at mærke deres sult, og spise efter den.

For mig er det virkelig god kost balance, og det rykker også på vægten.

Mærker du din sult?

solskinstanker fra Rikke

 

 

Kostvejledning inden sommerferien

Trænger du til kostvejledning inden sommerferien?

Så er det nu skal benytte dig af mit sommertilbud. Du får en personlig kostplan som er skræddersyet til dig og din hverdag.

Til 495 kr. Normalprisen er 675 kr.

Med i prisen er en samtale på cirka 1½ time.

Samtalen kan foregå i min klinik i Skærbæk Kursus og Fritidscenter, via Skype pr. telefon eller mail.

Tilbuddet gælder til og med den 26. juni 2017.

 

 

BodyBliss behandlinger i Syd og Sønderjylland

Du kan nu få BodyBliss behandlinger ved Hverdagsbalance i Sydjylland.

Bodybliss er til dem der ønsker at slippe bekymringer, uro i kroppen, tankemylder, få hverdagens travlhed på afstand og elsker wellness behandlinger.

En BodyBliss behandling foregår udelukkende i ansigtet. Med blide tryk og stræk opnår du en helt fantastisk afslappethed og ro i kroppen.

Hverdagsbalance holder til i Skærbæk Fritidscenter.

Du bliver pakket ind i tæpper og puttet rigtig godt, så du også her opnår en følelse af at blive omfavnet.

Min klinik er hyggeligt indrettet og jeg byder på en kop kaffe eller te, så du kan sunde dig inden du kører ud i hverdagen igen.

Har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig på mail: hverdagsbalance@gmail.com eller pr tlf. 29 80 86 89.

kærlig hilsen Rikke

 

Madplaner er en god løsning også til et vægttab

Normalt laver jeg madplaner hver uge, men de sidste uger inden Påske fik jeg det ikke gjort.

Måske fordi jeg havde glemt alle fordelene ved madplaner, men tro mig, de står nu i frisk erindring. Derfor vil jeg dele dem herinde i dag.

Først vil jeg lige skrive lidt om hvilke principper jeg benytter når madplanen laves.

Principperne for vores madplaner:

  • vi har en ugentlig rugbrøds- og restedag. Dels for at mindske madspildet i vores husstand og dels af praktiske årsager, fordi vi har en ugedag hvor sport falder sammen og kalenderen derfor er lidt kokset.
  • vi har en farsdag
  • en kylling/kalkun dag
  • en hurtig dag, som gerne består af noget grønt med en eller anden form for kød i wok/pande.
  • en vegetardag som kan være suppe, grød, æggekage/omelet eller noget helt andet uden kød.
  • fredag er som regel en “hyggedag” hvor vi ofte får det vi kalder café mad. Det kunne være en eller anden form for burger, mexicansk, pariserbøf eller noget i den stil.
  • lørdag bliver der typisk kredset lidt mere om maden, det kan være en sted eller noget vi har talt om kunne være lækkert. Lørdag er altså noget mere fri end de resterende dage.

Til alle måltider serveres der en eller anden for grønsager, alt afhængig af årstiden og hvad der passer til den mad vi spiser. Vi prøver at variere så ofte som muligt, både i hvad vi laver, men også om det er en kold eller varm salat.

Selvfølgelig er hver uge ikke ens, men vanens magt har bestemt sit at sige. I kender det sikkert, det med, at man har de samme 10-12 retter man veksler i mellem?

De fungerer, fordi man kan lave dem i søvne, børnene spiser maden og måske har man de fleste ingredienser hjemme som standard, så det kræver heller ikke det store at købe ind.

Fordelene ved at lave en madplan for 1 uge eller mere ad gangen er:

  1. økonomisk besparelse, indkøbene bliver meget strukturerede da indkøbssedlen til ugen laves sammen med madplanen.
  2. når man i ro og mag laver madplanen bliver den absolut sundere end de impuls beslutninger man får taget sidst på eftermiddagen og halv sulten.
  3. mere overskud til de sjove ting, da man ikke skal tænke på hvad aftensmaden skal bestå af.
  4. man undgår madspil, da madplaner er strukturerede og sammensat så maden udnyttes bedst muligt. Man kan planlægge med rester fra aftensmåltidet til enten madpakker eller som en bestanddel af næste dags aftensmad.
  5. i forhold til et vægttab er madplaner virkelig smarte fordi du undgår impuls beslutninger. Din hoved er gearet til at du ved hvad du skal spise og det kan den finde ud af. Det kan nemt blive en kalorie udfordring, når dagens måltider ikke er planlagte og velovervejede.

Her i huset er det min pligt at lave madplanen med tilhørende indkøbsseddel, så sørger min mand for at købe ind. Det er han nemlig så meget hurtige til, end jeg er.

 

Februars grønsager

Jeg elsker at bruge årstidens grønsager i madlavningen. 

Selvom jeg længes efter jordbær, ny opgravede kartofler og alle de andre lækre sprøde sommer muligheder, så gør jeg stadig en dyd ud af, at benytte det der hører årstiden til.

Både af hensyn til klimaet og naturen, men også fordi jeg tænker, at vores naturlige behov er til de lidt grovere grønsager om vinteren.

I februar bruger vi følgende grønsager og grønsager i vores madlavning.

  • Grønkål
  • Porrer
  • Gulerødder
  • Champignoner
  • Løg
  • Selleri
  • Kartofler
  • Persillerod

En lækker salat med grønkål, appelsin, granatæble og eventuel lidt nødder er virkelig lækker. Ikke bare smager det skønt, men det ser også virkelig flot ud, med det grønne grønkål, de orange appelsiner og de flotte røde granatæblekerner.

Salat med rødkål eller hvidkål er også en familie favorit på denne tid af året, der er virkelig god smag og tilsætter man lidt æble, får man både lidt lækkert til smagsløg og øjne.

Gulerødder, rodbeder, persillerod og pastinak er skønne, hvis man laver dem i mundrette bider, tilsætter olivenolie og krydderier og sætter ind i ovnen. Både sammen og hver for sig. Nogen gange kommer der kartofler med i fadet andre gange er det kun grønsagerne, så tager vi kartoflerne på en anden måde. Kogt eller som kartoffelmos. Elsker simpelthen kartoffelmos.

Porrer og løg bruger vi i supper, sammenkogte retter og andet til at give smag, børnene er ikke altid lige begejstrede, så vi prøver at hakke dem så småt som muligt. På et tidspunkt moste til ukendelighed i multihakkeren, men det synes vi ændrer på løgets smag, så det er vi holdt op med.

Så selv om længslen mod sommer og varmere vejr kalder højere og højere så synes jeg der er rig mulighed for at få lækre grønsager, der både mætter og ser lækre ud.

Champignoner er bestemt ikke et hit hos børnene, og det accepterer vi fuldt ud. De har også en underlig konsistens. Vi bruger dem i gryderetter, på panden sammen med andre grønsager som tilbehør og i/på omeletter.

Hvilke vintergrønsager bruger I, i den daglige madlavning?